المتابعون

الاثنين، 7 يوليو، 2014

العراق اغلى اسعار خدمة الانترنت عالي السرعة (ADSL) في الوطن العربي

صدر تقرير جديد عن شركة المرشدون العرب Arab Advisors Group يوفر تحليلا لأسعار خدمة الإنترنت عالي السرعة ADSL في تسع عشرة دولة عربية، وتبين من خلالها أن السعر الأعلى كان في العراق في حين أن السعر الأدني كان في تونس. أما اذا تمت مقارنة الأسعار من حيث مستوى دخل الفرد في كل بلد فإن اسعار الخدمة في دول الخليج الاكثر معقولية نسبة لمستوى الدخل. وقد اجريت هذه الدراسة على الأسعار في شهر آذار  2014.


بالرغم من أن تقنية الألياف الضوئية آخذة بالتقدم في المنطقة إلا أن خدمة الانترنت الثابت عالي السرعة باستخدام اسلاك النحاس  ADSL لا تزال التقنية السائدة في العالم العربي. وقد حللت شركة المرشدون العرب توفر خدمة  الـ ADSL ومعدلات اسعارها في تسع عشرة دولة عربية هي: الجزائر، البحرين، مصر، العراق، الاردن، الكويت، لبنان، ليبيا، موريتانيا، المغرب، عمان، فلسطين، قطر، السعودية،  السودان، تونس، سوريا، الامارات واليمن.

و تبين بحسب الدراسة ان سرعة الـ2 ميغابت لكل ثانية (2 Mbps)  لخط الـ ADSL المنزلي هي الأكثر شيوعا في الدول العربية. وبينت الدراسة ان اقل تكلفة سنوية اجمالية لهذه السرعة كانت في تونس بمقدار 173 دولار أمريكي في حين كانت الأعلى في العراق بمقدار 9,097 دولار في السنة. من الجدير بالذكر ان البحرين و ليبيا و المغرب لا يقدمون سرعة الـ2ميغابايت في الثانية، لذلك استندت مجموعة المرشدين العرب في تصنيف تلك البلدان على استقراء القيمة من السرعات الاخرى المتوفرة.وكشفت الدراسة أن مزودي خدمات الإنترنت في العادة يميلون الى إلغاء رسوم التوصيل لخدمة الانترنت عالي السرعة ِADSL كنوع من العروض الترويجية.

و قد شمل التقرير دراسة لأسعار خدمة الانترنت الـADSL , كما غطى التقرير سرعات التحميل في التسع عشرة  دولة عربية المذكورة.

من الناحية النسبية فقد تضمنت هذه الدراسة تحليل أسعار خدمة الانترنت عالي السرعة الـADSL كنسبة من نصيب الفرد من الناتج المحلي الاجمالي في كل دولة وهو ما اطلقت عليه مجموعة المرشدين العرب (Arab Advisors Group) مقياس الكلفة النسبية (ADSL Affordability Measure).

ومن الجدير بالذكر ان مستوى الدخل في الدولة هو العامل المحدد الرئيسي  بالاضافة لمتسوى السعر المطلق وفي هذا الصدد، علقت الأنسة جود حزينة، محللة الأبحاث في مجموعة المرشدين العرب و كاتبة التقرير: " في حين أن معدل الفرد اليمني منخفض بالمقاييس الاقليمية الا أن السعر ما زال باهظا لكثير من العائلات اليمنية متوسطة الدخل.

تصدرت دول مجلس التعاون الخليجي مقياس الكلفة النسبية. مع ان اسعار خدمة الانترنت عالي السرعة ليست متدنية  أبدا ، الا انحصة الفرد من الناتج المحلي الاجمالي كانت الاعلى. و هذا هو احد اسباب عدم تخفيض اسعار الخدمة بشكل ملحوظ من قبل المشغلين في هذه الدول، لان الطلب على هذه الخدمة مضمون بالرغم من ان الاسعار اعلى نسبيا."


In the Arab World: ADSL is cheapest in Tunisia and most expensive in Iraq 
A new report from the Arab Advisors Group provides an analysis for the residential broadband ADSL rates in 19 Arab countries. While Iraq has the highest average ADSL fees, Tunisia and Morocco have the lowest fees. When rates are analyzed in relation to GDP per capita in each country, the GCC countries take the lead with the lowest rates in relation to GDP per capita. Arab Advisors analysis is based on rates by end of March 2014. 

While Internet fiber technologies are emerging in the region, ADSL remains the prevailing fixed Internet broadband technology in the Arab World. The Arab Advisors Group has analyzed the ADSL service provision and rates in the following nineteen Arab countries: Algeria, Bahrain, Egypt, Iraq, Jordan, Kuwait, Lebanon, Libya, Mauritania, Morocco, Oman, Palestine, Qatar, Saudi Arabia, Sudan, Syria, Tunisia, UAE and Yemen.

The Arab Advisors Group’s analysis revealed that the 2 Mbps speed is the most common speed offered by ISPs in the Arab World. The total annual cost of residential ADSL services (for the average 2 Mbps speed) in the Arab region ranges from a minimum of US$ 173 per year in Tunisia to a maximum of US$ 9,097 per year in Iraq. Bahrain, Libya and Morocco do not have the 2 Mbps ADSL speed; however, the Arab Advisors Group’s ranking for the countries is based on extrapolating from its rates of other speeds. The research also revealed that ISPs tend to waive ADSL connection fees as part of their ongoing promotions. 

A new report, “ADSL Rates in the Arab World: A Regional Comparison 2014” was released to the Arab Advisors Group’s Telecoms Strategic Research Service subscribers on June 30, 2014. This report can be purchased from the Arab Advisors Group for only US$ 1,850. The 32-page report, which has 44 detailed exhibits, provides a comprehensive analysis of the ADSL rates offered by the main ISPs in the Arab countries in March 2014. Moreover, the report details the availability of download speeds in each country of the aforementioned nineteen countries that offered the ADSL service.

Please contact the Arab Advisors Group to get a copy of the report's Table of Contents.

When including the GDP per capita in the analysis, the Arab Advisors Group devised the ADSL Affordability Measure (AAM). Basically, the total annual cost of ADSL in a country was calculated as a % of that country’s GDP per capita, whereby the higher the ratio the less affordable the service is in that country.

“Clearly, the income level of the country is also a major determining factor in addition to the absolute price level "Ms. Joud Hazineh, Arab Advisors research analyst wrote in the report.”  For instance, while Yemen’s rate is low by regional standards, the price remains steep for many middle-income Yemenis" Ms. Hazineh added.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers